Monday, January 5, 2009

Kiinan toimiva junailu & ekologinen kenkä

Junalla liikkumista ei ole tehty järin helpoksi täällä Kiinan maassa, etenkään jos meinaa reissata tammikuun aikana. Kevätjuhlien lähestyessä (tarkemmin 2 viikkoa ennen ja jälkeen kiinalaisen uuden vuoden) koko kiina päättää lähteä junailemaan kohti sukuhäppeninkejä. Rautatieasemat ovat tupaten täynnä mustapäitä, ja jos tällaiseen aikaan haluaa ostaa lipun, pitää varautua jonottamaan vähintään puoli vuorokautta.
Luin lehdestä jutun, jossa joku kiinalainen oli saanut itselleen junaliput taktiikalla jossa vuorotteli jonossa veljensä kanssa ja vaimo yritti kotoa käsin päästä puhelimella läpi lipunmyyntiin. Reilun puolen vuorokauden jonotuksen jälkeen olivat saaneet vihdoin ostettua liput tiskiltä käsin. Ja työkaverilta taas kuulin että hän osti jo viisivuotta sitten lentoliput useammalla kevät juhlalle.
Lisämausteena junasoppaan Kiinan VR ei ole siirtynyt tietenkään nettiaikakauteen, eikä lipputietoja ole siis missään keskitetyssä tietokannassa netin kautta saatavilla. Näin eri matkatoimistoilla voi olla eri tiedot, ja jostain matkatoimistosta myydään EOta kun toisesta liput voikin saada.
Junalippuja ei siis pysty tietenkään ostamaan netinkään kautta (pari lipunvarauspalvelua löytyy, jotka toimivat sähköpostilomakkeen avulla. Mutta tietty epävarmuus näissä on, ja liput pitää varata n. 2vko etukäteen.).

Tosiaan, vielä sellainen että liput voi ostaa pelkästään lähtökaupungista ulospäin, jos lähdet Pekingistä, ostat liput Pekingistä kohteeseesi. Paluulippu pitää taas ostaa sieltä asemalta mistä olet palaamassa. Menopaluu Beijing->Xi'an->Beijing ei siis onnistu. (vaan ostat ensin menon Xi'aniin ja sitten Xi'anissa ostat paluun Pekingiin)

Kiinan rautateiden yksinkertaisuudesta innostuneina sitten päädyimme ostamaan lentoliput perjantaiaamuksi Xi'aniin, klo 08 lähtö. Työkaveri huomasi perjantaiaamun lennon olevan erittäin halpa, joten päädyttiin sellaiseen ratkaisuun. Mielummin oltaisiin silti junalla reissattu, mutta se kun ei tuntunut onnistuvan millään (käytiin Traders Hotellin matka-agentin juttusilla kyselemässä junameiningistä, mutta ei niin ei). Reissaamme siis neljästään; Tanu, Mira, Minä ja Hanna.

Eli pitää taas maksaa omatunto puhtaaksi hiilidioksidipäästöistä...
Lentolippujen hinta oli kyllä ihan käsittämättömän halpa, 42e/hlö. Jos lentämistä oikeasti haluttaisiin vähentää päättäjätasolla pakotettaisiin lentojen hinnat kymmenkertaisiksi, yksilötasolta kun muutos ei tunnu lähtevän liikkeelle.
Vaikka itsekkin kokeilee jatkuvasti vähentää omaa ekologista jalanjälkeään niin kuitenkin hairahtuu liian usein lentämään. Jos hinnat olisivat kovemmat olisi paljon helpompi skipata lentomahdollisuus.
Ja sitten kun suurin osa ihmisistä ei anna ajatustakaan kulutukselleen ja jättämälleen ekologiselle jalanjäljelleen... Voi voi luonto ja planeettaparkaa :(
Jos lentojen hinnat olisivat esim. 10x niin varmasti vähenisi lentäminen.


Totuushan on se, että Suomi ja suomalaiset eivät voi kuin tuntea häpeää kulutukseltaan. Suomalaiset viihtyvät hyvin kärjessä ekologisen kengännumeronsa kanssa.
Pelottaa ajatella mitä meidän pikkuplaneetan ilmakehälle tapahtuu kun, tasa-arvon nimissä, Kiina ja kiinalaiset ottavat mallia lännestä... mikä tulee tapahtumaan nopeasti, ja varmasti viuhahtavat kengänkoollaan nopeasti ohitse meistä länkkäreistä. Täällä kun tunnetusti ei luontoa hirveästi säästellä.
(Täällä on monia pykäliä ja sääntöjä luonnon ja veden suojelemiseksi, mutta kun niitä ei kukaan valvo, ei niitä kukaan noudatakkaan. Ja hallituksen yrityksiähän nämä rajoitukset ei tietenkään koske...)

Pientä numeroiden pyörittelyä ekologisesta jalanjäljestä
Suomessa 5.3 Miljoonaa asukasta.
Kiinassa 1314 Miljoonaa asukasta.

Suomen ekologinen jalanjälki per asukas = 7,6 Hehtaaria (2003)
Kiinan ekologinen jalanjälki per asukas = 1,6 Hehtaaria
Maailman keskiarvo = 2,2 Hehtaaria

Suomen ekologinen jalanjälki maana = 5,3M x 7,6 = 40,3M hehtaaria (=119% Suomen pinta-alasta. Paljon alaa ja vähän ihmisiä auttaa meitä tilastoissa, muuten menisi paljon enemmän yli.)
Kiinan ekologinen jalanjälki maana = 1314M x 1,6 = 2102,4M hehtaaria
(219% Kiinan pinta-alasta, eli Kiina kuluttaa biokapasiteettia yli 2x oman alansa verran.))
Maailman ekologinen jalanjälki = 6700M x 2,2 = 14740M hehtaaria (=29% maailman kokonaispinta-alasta & 99% maailman maapinta-alasta)

HYPOTEESI:
--> Mitä jos kiinalaisilla olisi edellytykset olla yhtä tuhlaavaisia kuin suomalaisten? -->
Kiinan ekologinen jalanjälki per asukas = 7,6
Kiinan asukasmäärä = 1314M asukasta
Kiinan ekologinen jalajälki maana = 1314M x 7,6 = 9986,4M Hehtaaria
(Kiinan koko pysyy valitettavasti samana, 960M hehtaaria, joka on 9,6% tarvittavasta)

1 comment:

Anonymous said...

Tervehdys, samanlaisia kokemuksia oli Venäjällä marraskuussa ennen heidän juhlapyhiään, kun olimme Merjan kanssa menossa Pietarista Ivanovoon Jalmarin luokse. Asemalla 50 lipunmyyntiluukkua ja jokaisella noin sadan ihmisen jono. Kieltä osaamattomalle haasteellinen paikka, mutta liput Moskovaan saatiin vajaan tunnin odotuksella. Toivottavasti tapaamme siellä helmikuun puolivälussä, kun tulemme sinne Santtua tapaamaan. OJ